donderdag 30 december 2010

reclame! snel!

'Wees er als de kippen bij!'
'Ga snel naar de winkel'

De theorie achter dit soort reclame is dat ik pas geneigd ben tot kopen indien mijn impulsen worden aangewakkerd en mijn verstand uitgeschakeld. Het is misschien tijd deze goedkope veronderstelling te veranderen in een betere.
Reclame maakt op mij meer indruk als zou worden gezegd: 'Wij denken een interessante aanbieding voor U te hebben. Denkt U er eens rustig een tijdje over na, en neemt U dan een weloverwogen beslissing'.

christelijk geloof is openbaring

Christenen die proberen aan te tonen dat de Bijbel geheel overeenstemt met de wetenschap, nemen niet de Bijbel, maar de wetenschap als uitgangspunt. Die stellen ze zo boven de Bijbel, en op die wijze zijn ze dwalende gelovigen.

Christenen die geloven dat de Bijbel een verslag geeft van historische gebeurtenissen. Gelovigen (en niet-gelovigen) die op zoek gaan naar de 'ware, historische' Jezus die zich 'achter' de verhalen moet bevinden. Zij zijn allen als mensen die achter de spiegel gaan kijken om de voorwerpen te zien die ze in de spiegel ontwaren. Maar 'achter' de bijbelverhalen is niets. Want deze mensen miskennen dat de Bijbel openbaring is. En openbaring wil altijd zeggen: verleden en toekomst vallen samen in het nu. Openbaring is altijd nu, niet gisteren of 2000 jaar geleden. Niet ergens achter, maar hier ter plekke. De bijbelse verhalen zijn niet waar omdat ze zich in het verleden hebben afgespeeld, en hiervan de neerslag vormen, maar omdat ze zich ontrollen in het nu. Jezus Christus openbaart zich op het ogenblik dat ik de verhalen lees en mij die eigen maak. Jezus Christus moet in mij geboren, gekruisigd en opgewekt worden.

Fafforiete Affrikaanse landen

Het begon al jaren geleden, met Amsterdammers die 'Pieter-Calandlaan' uitspraken als 'Pieter-Callandlaan', en met RTL-verslaggever Connie Mus, die consequent van de 'Pallestijnen' sprak. De laatste tijd is de doffe a in een stroomversnelling gekomen. En wel doordat in dit land iedereen elkaar nakakelt (nakkakelt?). In enkele weken tijds hoorde ik op radio en tv:
fafforiete - papprika - de Affrikaanse landen - Allexander Pechtold - het kabbinet - de pappieren - gegarrandeerd en kwalliteit.

De zin in het Nederlands:
'Wij gaan morgen als verslaggevers naar onze favoriete Afrikaanse landen'
wordt in het Lelijklands:
'Waai gaan morgen gaan waai als verslaggevers zaainde naar onze fafforiete Affrikaanse landen'

Nu nog afwachten tot 'magie' 'maggi' wordt.

30 dec 2010